Halloween party ideas 2015



كتبت نورا عبد الحليم على موقع طبيبك دوت كوم – ان الديب فريزر يعتبر من ضروريات البيت العصري وبالأخص للمرأة اللى بتشتغل لانه بيوفر عليها وقت ومجهود كبير وبيسمح ليها انها تخزن الطعام لشهور كتير وبل احيانا لسنه كامله!

ومن هنا كتبت نورا عن طرق واساليب الاستخدام الأمثل للـ ديب فريزر واحنا في توكيل صيانة كريازى حبينا ننقلها ليكم علشان تحافظي ديب فريرز منزلك وتكوني مش محتاجة لـ صيانة ديب فريزر كريازى.
سعة صندوق الـ ديب فريزر كريازى

في اكتر من حجم لديب فريزر كريازي بتبدأ من 20 لتر وبتوصل لاكتر من ألف لتر، وخبراء صيانة كريازى بينصحوك بان لازم يكون في توافق بين سعة الجهاز وهدد الكيلوجرامات اللى بتتحفظ فيه.
استخدام النايلون

صيانة كريازى بتنصحك بانك تغلفي الأكل اللى هتحفظية في الديب فريزر بأغلفة خاصة وتتجنبي التغليف بأكياس نايلون لانها لا تصلح كعازل في التخزين لفترة كبيرة وبيسمح بالتسريب والتلوث، علشان كدة لازم تغلفي الأطعمة وانتى حطاها في ديب فريرزر كريازى علشان تحافظي عليها على المدى الطويل.

ممكن تضعي الأكل في علب من خماات تشبه الألمنيوم وتاخدى بالك من انها تكون محكومة او مغلقة بشكل جيد.

قواعد عامه لحفظ الأكل في ديب فريزر kiriazi
ضعي الطعام جاف تماما من مياة , ممكن تجففيها بقطعة قماش قبل التغليف.
شغلي ديب فريزر كريازى لأول مرة ساعة بدون وضع الاكل وبعدين ضعي الاكل بعدها.
ماتحطيش اكتر من 7 كيلو كل 24 ساعة في ديب فريرز كريازي من سعة 100 لتر.
قسمي كميات الطعام على اكياس صغيرة تحتوى كل منها على وجبه واحدة.
بلاش ترفعي درجة الحرار في التجميد للحد الأقصى , علشان ما تفقدش الاطعمة مذاقها الجميل فى الديب فريز

حفظ وتجميد الخضروات في ديب فريزر كريازي

معظم الاطعمة والخضروات بتستخدم في الطهي ممكن نحفظها في ديب فريرزر كريازي وبلاش تحفظي الخضروات المخصصة للسلطة فيها وافضل طريقة لحفظ الخضار انك تسلقيها نص سلقه ولما تستخدميها حطيها في ميه سخنه بدون ملح لمدة 10 دقائق, من ثم ارفعي واطهي بعد كدة بالشكل المعتاد.

حفظ الفاكهه

مش صحيح ان كل الانواع الفواكه مش تتحفظ في الديب فريز خصوصا لو كان ديب فريزر كريازى ، في بعض الانواع منها ممكن مش تتححفظ زي البرقوق والتفاح والبطيخ والكمثري، اما باقي الانواع مفيش مشكله تحفظيها في ديب فريزر كريازي.Bookmark





أرشيف المدونة الإلكترونية

يتم التشغيل بواسطة Blogger.